Blogpost: Groene gedachte in de hotellerie

Milieu en duurzaamheid zijn binnen hotels niks nieuws, maar de mate waarin gasten milieuvriendelijke producten en diensten verwachten (en er de voorkeur aan geven) is dat wel. Simpelweg suggereren dat gasten het al genoeg vinden om handdoeken een dag extra gebruiken, is niet voldoende; de reiziger van vandaag wil in hotels verblijven die de ‘’groene geest’’ in alle aspecten van hun bedrijf hebben geïntegreerd. Van duurzame veranderingen aan hotelgebouwen, zoals de toevoeging van zonnepanelen, plantenmuren of meer vegetarische en veganistische keuzes aan het menu. Het is duidelijk dat deze milieuvriendelijke trends een blijvertje zijn. In deze blogpost zoomen we daar verder op in.

Waterbesparing

Elke poging om het waterverbruik te minimaliseren kan een hotel helpen groener te worden. Van het implementeren van douchekoppen met een langzamere stroom tot het gebruik van efficiëntere wasmachines. Het Belgische INTEREL-waterbeheersysteem speelt hier op in met haar aantrekkelijk ontworpen douchebedieningspaneel, gecombineerd met een innovatieve elektronische waterklepcontroller dat efficiënt omgaat met water en verspilling tegengaat. (Bron: https://bit.ly/2SakSqR)

Geen plastic

Gasten mijden plasticgebruik zoveel mogelijk, dus hotels kunnen op deze trend reageren door plastic rietjes, bestek, waterflessen, toiletflessen en containers te vervangen door herbruikbare alternatieven. De meeste grote hotelketens voeren plastic wegwerptoebehoren geleidelijk uit en de staat Californië heeft ze zelfs helemaal verboden! (Bron: https://bit.ly/39dQgdu)

Foto: (https://bit.ly/2HfxK8R)

Bewegingssensoren

Hotels kunnen energie besparen door bewegingssensoren te implementeren die de stroom uitschakelen zodra er gedurende een bepaalde periode geen beweging is gedetecteerd. Op deze manier wordt er veel energie bespaard!

Al met al is de milieuvriendelijke ontwikkeling binnen hotelketens een win-winsituatie, zegt Jodi Denos, CEO van CIRQ+: “The majority of people want to make a difference from an environmental standpoint, so they want to use less energy. They’re happy to pass that savings on, but they also feel that if they’re going to save the hotel money, it should also have an impact on the rate,”.

Groen bezig zijn en misschien zelfs besparen op een hotelovernachting. De groene gedachte trekt meer en meer gasten aan en is daarom een van de grote trends binnen de hotellerie in 2020.