Green hotels duurzaamheid linnenatwork blog

Hotelroom of the future: Trend 9 & 10

Deze week leest u reeds het laatste deel van deze future trends-serie. Vorige week behandelden we shower toilets en clean air. De laatste twee trends gaan niet zo zeer over direct luxe, zoals de meeste hiervoor behandelde innovaties. Ze draaien in plaats daarvan meer om gezondheid en duurzaamheid. Beter zijn voor personeel en milieu. Hoe dan precies?

9. Healthy Housekeeping

Goed werkgeverschap is meer dan ooit belangrijk in de steeds grotere vraag naar deskundig personeel. In plaats van chemicaliën kan personeel in de housekeeping nu gebruik maken van “stabilized ozone water”. We zullen u niet opzadelen met alle technische achtergronden hiervan. Feit is dat dit “schoonmaakwater” niet schadelijk is en net zo goed reinigt en geurtjes elimineert.

“Een goede ontwikkeling”, aldus Nan. “Salaris maakt bewezen verschil voor maximaal 6 weken. Daarna tellen andere zaken als werkomgeving, sfeer en collega’s. Hoe mooi is het dan dat je goed voor je mensen zorgt door ze louter te laten werken met verantwoorde producten?”

green clean linnenatwork blog

10. Duurzaamheid

Uiteraard kan dit niet in deze rubriek ontbreken. “Green is the new Gold”, gebruikt Vincent van Dijk dan ook als statement. Het toevoegen van planten en het gebruiken van refills in plaats van disposables is daarbij belangrijk.

Nan vindt dat wel erg dunnetjes: “Als ik niet verder kom dan denken aan het toevoegen van meer groen en het tegengaan van afval en verbruik dan kan ik nog wel meer zaken verzinnen. Laatst deden we een complete renovatie van een hotel waarbij we alle bedden en matrassen hergebruikten. Ook zijn wij kritisch op onze linnenleveranciers. Wij houden ook niet van weggooien. Daarom gebruiken we linnen wat gewoon lang meegaat. Ook maken wij onze rondes door Nederland en België op zoek naar de beste wasserijen. Welke producten gebruiken ze? Hoe gaan ze met hun mensen om? Alles om duurzaamheid nog beter in ons assortiment te agenderen.”

Green hotels duurzaamheid linnenatwork blog

In deze hele serie praten we liever nog niet over kosten van innovatie. Als je een early adopter bent, dan weet je dat je het moet winnen op een andere factor dan op kosten. Je wilt graag hospitality opschudden, je wilt jezelf blijven herontdekken: Dat soort doelen is belangrijk. Op het moment dat al de genoemde trends mainstream zijn, zullen de prijzen ook aangepast zijn aan de massa. Tot die tijd zul je er iets voor moeten overhebben om voorop te lopen in deze ontwikkelingen.

Facebook
Facebook
LinkedIn
Instagram