Restaurants opgelet: hier gaat het om draaien

Dat innovatie belangrijk is, weet elke ondernemer. Veganistisch eten was een van dé trends van vorig jaar en is al in vele restaurants en menu’s geïmplementeerd. Niet alleen op ecologisch vlak is de markt zich aan het ontwikkelen. Ook op technologisch vlak en op het belevingsvlak maakt de markt nieuwe stappen. TheFork heeft in samenwerking met marktonderzoeksbureau Doxa een lijst gemaakt met de restauranttrends voor 2020. In deze blogpost pikken wij de drie belangrijkste eruit.

1. Show, don’t tell

Click, like, share. Ook de horeca-industrie kan niet achterblijven in de hype van Instagram Stories, Facebook Live, TikTok en YouTube. Het delen van video’s en foto’s via social media was al populair, maar is sinds dit jaar onmisbaar geworden voor vrijwel elke ondernemer. Veel restaurants en bars kiezen voor ‘’Instagrammable’’-gerechten of cocktails. Deze zijn speciaal ontwikkeld om de impact op social media te maximaliseren. Zo bestaan er de regenboogkleurige Bao Buns van Happy Happy Joy Joy in Amsterdam, of de met bladgoud beklede pizza’s van restaurant Fiko.

2. The future is now

Van eten bezorgen met drones, tot betalen met apps. Steeds meer restaurants zien in dat technologie de efficiëntie aanzienlijk verbetert. In Nederland is voornamelijk het doorgeven van bestellingen via tablets erg in opkomst. In een visrestaurant in Shanghai maken ze technologie zelfs onderdeel van de ervaring! Robot.He verwerkt namelijk bijna al het werk van het personeel door de gast te begeleiden naar de tafels, maar ook om zitplaatsen, bestellingen en betalingen te achterhalen via een app. Dit zijn ontwikkelingen die reiken van drone-obers tot hyperrealistische augmented reality-menu’s. Restaurants proberen hierin vaak de juiste balans te vinden tussen efficiënte gebracht door innovatie en menselijk contact.

3. Wat de boer niet kent…

Steeds belangrijker wordt het weten wáár en wát men eet. Dit leidt tot de lancering van apps die restaurantgasten helpen bepaalde onbekende ingrediënten te identificeren. Barclaycard maakt een prototype van een app die gasten die mogelijkheid geeft vertrouwd te raken met de ingrediënten die op een bepaald menu staan. Een andere technologie is ontwikkeld door Vita Mojo, een in Londen gevestigde restaurantketen. Zij creëren maaltijden die zijn afgestemd op de persoonlijke genetische code via een samenwerking met het DNA-testbedrijf DNAft uit Canada.

Visueel, geautomatiseerd en gepersonaliseerd. Dat zijn de drie hoofdthema’s voor de opkomende restauranttrends van 2020!